Het archief

Bezoekjes

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgen via @

dinsdag 8 april 2014

Aan de slag met doelen stellen

Ik ben in mijn klas heel druk met het steeds beter beschrijven en benoemen van doelen. Dat probeer ik zelf maar ook met de kinderen samen. Zonder goede doelen te stellen is het heel erg lastig om goed te evalueren.Ik schrijf aan het begin van de dag de doelen per vak op mijn bord. Soms doe ik dit van te voren en andere keren doe ik dit samen met de kinderen.



In de beginfase van een les benoemen we het doel. En we bespreken deze. Ik wilde weten of kinderen hiermee uit de voeten konden dus moest ik daar iets voor bedenken. In mijn zoektocht op Google en Pinterest kwam ik op een kwaliteitskaart over doelen stellen met je leerlingen. Echt een handig document om te werken aan je doelen. Ik heb voor elk kind een kaartje gemaakt en die op de tafeltjes geplakt. Aan het begin van de les vullen de kinderen deze in. Zo krijgen de kinderen meer duidelijkheid over de les, de werkwijze en ze weten precies waar ze mee bezig zijn. Dit is voor mij een proces, en ik merk dat ik hele kleine stapjes moet nemen. De kinderen zijn doelen benoemen gewend, maar niet op de manier dat ik het nu aanpak. Dit kost even tijd om dit een gewoonte te maken. En elke dag gaat het omschrijven van de doelen beter. Nu zijn ze nog niet zoals ik ze wil hebben, maar we zijn er heel serieus mee bezig. 


2 opmerkingen:

  1. Prachtig voorbeeld van betrokken leerkrachten waar het onderwijs het van moet hebben! Proactief, doen waar je goed in bent, de relatie met kinderen bovenaan zetten, de controlerende overheid ten spijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen. we zijn zelf op school begonnen met "the leader in me" van Covey, en ik ben erg op zoek naar hoe doelen te stellen die passen bij de doelgroep waar ik les aan geef.

    BeantwoordenVerwijderen